11/15/12

Arkitekturës kineze, tradita, risitë dhe tendencat e një superstrukture ambicjeje



Gjendja e përgjithshme e arkitekturës kineze
Arkitektura kineze me karakteristikat e saj është pjesë e rëndësishme përbërëse e civilizimit të ndritur kinez. Arkitektura kineze së bashku me arkitekturën perëndimore dhe arkitekturën islame përbëjnë tre sistemet më të mëdha arkitekturale në botë.
Arkitektura kineze përbën të vetmin sistem arkitektural në botë kryesisht me konstruksione druri dhe është mishërimi i thellë i pikëpamjeve të kinezëve për etikën, estetikën, vlerën dhe natyrën. Arkitektura kineze, që bazohet mbi tradita të shëndosha kulturore, ka këto karakteristika kryesore: në arkitekturën kineze zënë vend të dukshëm ideja për pozitën supreme të fuqisë së perandorit dhe koncepti për rendin e rreptë të hierarkisë, prandaj sukseset në planifikimin e pallateve dhe kryeqyteteve janë shumë të mëdha; rëndësi e veçantë i kushtohet bukurisë së kombinimit të blloqeve të ndërtesave dhe këto blloqe ndërtesash shpërndahen kryesisht në oborre, që ndodhen në të dy anët e një boshti të simetrisë; në arkitekturën kineze respektohet natyrshmja dhe i kushtohet rëndësi harmonisë së lartë me natyrën; u kushtohet rëndësi e veçantë synimeve për bukuri neutrale, modeste, të përmbajtur dhe të thellë.
 Gjatë viteve të kaluara, arkitekët kinezë u kushtuan rëndësi shkëmbimeve me vende të tjera në fushën e veçorive artistike dhe të teknikës, arkitektura kineze ushtroi ndikime të rëndësishme mbi arkitekturën Japoneye, Koreane, Vietnameye, Mongole dhe të vendeve të tjera. Sot, krahas ruajtjes së stilit të vet tradicional, arkitektura moderne kineze përfiton njëkohësisht nga veçoritë artistike perëndimore, duke marrë të mirat nga shumë anë dhe duke u zhvilluar pandërprerë.

Arkitektura e ndërtimit të pallateve
Arkitektura e ndërtimit të pallateve quhet edhe arkitektura e oborreve perandorake. Kjo do të thotë ndërtesat me përpjesëtime të mëdha dhe me stil madhështor, që u ndërtuan me vendimin e perandorit me qëllim për të konsoliduar sundimin e tij, për të vënë në dukje rreptësinë e fuqisë së tij dhe për të plotësuar rehatinë e jetës së tij shpirtërore dhe materiale. Shumica e këtyre ndërtesave janë luksoze dhe madhështore.
 Duke filluar nga dinastia Çin, “pallatet” u bënë terren banimi për perandorin dhe familjen perandorake, kurse pallatet me salla u bënë terren ku perandori trajtonte çështjet shtetërore. Pallatet kineze kanë këto karakteristika tipike: kanë hapësirë të madhe, kanë çati të mbuluar me tjegulla qeramike të verdha si flori, kanë tavan me vizatime dhe skulptura të bukura, kanë shkalla, parmakë dhe shtylla prej nefriti të bardhë si dhe ndërtesa të vogla përreth. Pallati Taihë në oborrin perandorak në Pekin është një pallat tipik i tillë.
 Me qëllim që të mishëroheshin ideja për pozitën supreme të fuqisë perandorake dhe koncepti për hierarkinë me fuqinë perandorake si bërthamë, në arkitekturën e ndërtimit të pallateve në kohët e lashta në Kinë u përdor mënyra e rreptë e shpërndarjes së boshtit të simetrisë: domethënë, ndërtesat në boshtin qendror janë të larta dhe luksoze, kurse ndërtesat në të dy anët e boshtit janë të ulëta dhe të thjeshta. Ndërtesat brenda oborrit perandorak gjithashtu ndaheshin në dy pjesë: pallatet e përparme ishin terren ku perandori trajtonte çështjet shtetërore ose organizonte ceremoni, kurse pallatet e prapme ishin terrren ku flinin perandori dhe gratë e tij.
 Oborri perandorak në Pekin, i cili quhet ndryshe edhe Qyteti i Ndaluar, mund të shërbejë si shëmbull i arkitekturës së ndërtimit të pallateve në Kinë. Këtu jetuan perandorët e 24 brezave të dinastisë Ming dhe dinastisë Qing. Qyteti i Ndaluar zë një sipërfaqe prej 720 mijë metrash katërore dhe ka më se 9000 dhoma. Përreth tij është një mur rrethues disa metra i lartë me ngjyrë të kuqe dhe me një diametër 3400 metrash. Jashtë murit rrethues është një kanal mbrojtës.
 Qyteti i Ndaluar ndahet në pjesën e përparme dhe pjesën e prapme. Pjesa e përparme është terren ku perandori organizonte ceremoni dhe shpallte dekrete. Ndërtesa kryesore në të janë pallati Tajhë, pallati Zhonghë dhe pallati Baohë, të cilat janë ndërtuar mbi një bazament 8 mertra të lartë të bërë me gurë nefriti të bardhë. Po të soditësh nga larg, këto tre pallate duken si paraisa në mitologji. Pjesa e prapme e Qytetit të Ndaluar, që quhet “oborri i brendshëm”, është vendi ku perandori trajtonte çështjet administrative dhe terren ku flinin konkubinat e tij. Ndërtesat kryesore në të janë pallati Qianqing, pallati Kunning, parku perandorak e të tjera, të cilat kanë një atmosferë të theksuar jete. Në to përfshihen edhe lulishte, sallat e leximit, tendat, kodrat artificiale e të tjera. Secili nga këto pallate ka një oborr të vogël me vete.
Nga pikëpamja e përgjithshme, për shkak të ndërrimit të dinastive dhe të luftrave, në Kinë nuk janë ruajtur shumë pallate të kohëve të lashta. Megjithatë, krahas me oborrin perandorak në Pekin, janë ruajtur mirë edhe oborri perandorak në Shen-jang dhe vende muze të pallateve perandorake të dinastive Han dhe Tang në Si-an.

Tempujt
Tempujt përbëjnë një pjesë të veprave të arkitekturës budiste në Kinë. Arkitektura e tempujve, që buroi nga India, u zhvillua në Kinë duke filluar nga dinastia e Veit Verior. Këto ndërtesa shënojnë procesin e zhvillimit të kulturës në shoqërinë feudale kineze, shënojnë edhe lulëzimin dhe rënien e feve, prandaj ato kanë vlerë të madhe historike dhe artistike.
 Lidhur me shpërndarjet arkitekturale, kinezët e kohëve të lashta patën botëkuptimin për anët pozitive dhe negative të natyrës, patën edhe psikikën estetike për simetrinë, rendin dhe stabilitetin. Prandaj, budistët kinezë trashëguan traditën karakteristike kineze për faljen paraardhësve, qiellit dhe tokës, vazhduan ndërtimin e blloqeve të ndërtesave të trajtës katërore të planit, të shpërndarjes me boshtin nga jugu në veri dhe të simetrisë. Krahas kësaj, në Kinë ka edhe shumë tempuj të shpërndarjes arkitekturale në formën e parqeve. Si rezultat i këtyre dy shpërndarjeve artistike, tempujt në Kinë kanë atmosferë solemne dhe bukuri natyrore.
 Shumica e tempujve të ndërtuar në kohët e lashta në Kinë e kanë portën qendrore në fund të rrugës kryesore; kanë kështjellën me kambana në të majtë dhe kështjellën me daulle në të djathtë të rrugës; më tej është pallati Tianvang; prapa atij janë pallati Dashiong Boadian dhe një ndërtesë për ruajtjen e kanuneve klasike; në të dy anët e tyre janë ndërtesat e fjetjes të budistëve dhe salla e ngrënies. Pallati Dashiong Baodian është ndërtesa më e rëndësishme dhe më madhështore në një tempull budist. “Dashiong” do të thotë Sakia Muni, themelues i budizmit.

 Tempulli Bai-ma në Luojang :
 Tempulli Bai-ma, që do të thotë “tempulli i kalit të bardhë” dhe që gjendet në qytetin Luojang të provincës Hënan, u ndërtua gjatë dinastisë Han. Ai ka qenë tempulli më i hershëm i ndërtuar nga pala zyrtare kineze. Oborri i tempullit Baima, që është në trajtën e katërkëndëshit kënddrejtë, zë një sipërfaqe prej 40 mijë matrash katrore. Ndërtimi i këtij tempulli nxiti fuqimisht zhvillimin e budizmit në Kinë dhe në vende të tjera të Azisë Lindore dhe Azisë Juglindore. Prandaj deri më sot tempulli Bai-ma shërben si terren pelegrinazhi për budistët e shumë vendeve.

Ndërtesat budiste në malin Wutaishan
Mali Wutaishan në provincën Shansi është një vend i famshëm pelegrinazhi budist në Kinë. Në këtë mal janë ruajtur 58 ndërtesa të lashta budiste. Ndër to, tempujt relativisht më të njohur janë Tempulli Nançan dhe Tempulli Foguang, të ndërtuar në kohën e dinastisë Tang. Tempulli Nançan është ndërtesa më e hershme me konstruksion prej druri, e ruajtur në Kinë. Në ndërtimin e Tempullit Foguang, ruhen format arkitekturore të periudhave të ndryshme të Kinës. Ndërtesat, skulpturat, afresket dhe veprat kaligrafike të këtij tempulli quhen “Katër Mrekullira”.
 
Tempulli Shyankong në malin Hëngshan: 
 Vlen të përmendet edhe tempulli Shyankong në malin verior Hëngshan. Emri i tij “Shyankong” do të thotë “i varur në ajër”. Format e ndërtesave të tij janë me karakteristika të veçanta dhe janë të rralla në arkitekturë. Ky tempull, që ndodhet 3.5 kilometra larg kryeqendrës së distriktit Hun-juan të provincës Shansi, është ndërtuar në mesin e malit, në shkëmb dhe poshtë tij është një humnerë mbi luginën Gjinlong. Në Kinë, ato janë të vetmet ndërtesa me konstruksione druri të ndërtuara në shkëmb mbi humnerë. Tempulli Shyankong është kurioziteti i parë në malin Hëngshan verior. Ai u ndërtua në kohën e dinastisë Vei Verior dhe u riparua radhazi gjatë dinastive Tang, Gjin, Ming dhe Qing.

Pallati Potala: 
 Lamaizmi është një sekt i budizmit në Kinë. Arkitektura lamaiste e ndërtimit karakterizohet nga përmasa e madhe e pallatit, nga lartësia e sallës së kanunit dhe nga ndërtimi sipas relievit malor. Pallati Potala, që gjendet në qytetin Lhasa të Tibetit, është ndërtesë tipike e arkitekturës lamaiste të tempujve. Ky pallat, që u ndërtua në kohën e dinastisë Tang, u riparua dhe u zgjerua disa herë gjatë dinastive të tjera dhe u bë një bllok i madh ndërtesash. I gjithë blloku i ndërtesave, që është në një mal dhe që duket shtresë-shtresë, është i shkëlqyeshëm dhe madhështor. Ai ka një sipërfaqe prej 20 mijë metrash katrore. Brenda tij ka më se 20 pallate dhe në pallatin qendror është një statujë e bronztë e galvanizuar me ar i themeluesit të budizmit Sakia Muni në moshën 12 vjeçare. Pallati Potala ka karakteristika tipike të arkitekturës së dinastisë Tang dhe njëkohësisht ka marrë ngjyrime të arkitekturës napaleze dhe indiane.
 Krahas këtyre,Lamatempulli i Pekinit dhe 8 Tempujt Waiba në Cheng De i përkasin arkitekturës Lamaiste.

Ndërtesat e parqeve
Arkitektura kineze e ndërtimit të parqeve ka një histori të gjatë dhe gëzon famë në historinë e arkitekturës së parqeve në botë. Kina pati parqet më të hershme mbretërore qysh në kohën e dinastisë Zhou 3000 vjet më parë. Parqet në Kinë janë të larmishme dhe zënë pozitë të ndritur në tre sistemet e arkitekturës së parqeve në botë.
 Në arkitekturën kineze të parqeve përfshihen parqet e mëdha perandorake dhe parqet private. Ndërtesat e parqeve zbukurohen me anën e maleve dhe ujërave, drurëve dhe luleve, oborreve, salloneve, urave dhe kaligrafive në antiteza, si rezultat, malet, shkëmbinjtë dhe ujërat kanë ngjyrime poetike.
 Idealet e parqeve kineze ndahen në përgjithësi në këto pjesë: i pari, ideali shoqëror që pasqyron idetë e Konfucizmit, i cili synonte për praktikën dhe ndjenjat e larta të përgjegjësisë shoqërore, i kushtonte rëndësi vlerës së moralit dhe etikës si dhe rëndësisë së politikës; i dyti, ideali i shenjtë, që do të thotë që në ndërtimin e parqeve të tregohet pikëpamja estetike romantike, t'i kushtohet rëndësi përmbajtjes së mendimeve të taoizmit, i cili kërkon diçka natyrore dhe qetësi, ruajtjes së gjendjes së qetë shpirtërore; i treti, ideali natyror, që i kushton rëndësi shkrimit të domethënies dhe ndjenjave të pronarëve të parqeve. Parku i famshëm Juanming Juan në Pekin, tempulli Guçang taoist në malin Qingçeng të provincës Siçuan dhe disa parqe private të intelektualëve pasqyrojnë përkatësisht tre idealet e sipërpërmendur.
 Parqet kineze dhe parqet perëndimore kanë këtë ndryshim: në ndërtimin e parqeve perëndimore zbatohen parimet matematike të gjeometrisë që e marrin arkitekturën si kryesore, kurse në ndërtimin e parqeve kineze peizazhi natyror dhe ndijimet e bukura të vizitorëve janë kryesore dhe i kushtohet kombinimit të njeriut me natyrën.

Parqet në Suzhou:
Parqet klasike të qytetit Suzhou, që në vitin 1997 u përfshinë në “Listën e emrave të trashëgimive botërore”, mishërojnë në mënyrë të theksuar veçoritë artistike të arkitekturës kineze të ndërtimit të parqeve. Historia e parqeve të Suzhout arrin në 2000 vjet dhe sot janë ruajtur më se 10 parqe të njohura prej tyre. Shumica e parqeve të Suzhout nuk zënë sipërfaqe të madhe dhe janë ndërtuar duke u aplikuar metodat artistike të ndryshimit të shablloneve. Ato zbukurohen me kodra artificiale dhe dru, me ujëra dhe ura, me lule dhe barëra, me tenda, hauza dhe zogj, ashtu siç përshkruhen në veprat poetike të dinastive Tang dhe Song. Të gjitha këto, që janë në një hapësirë të vogël, bëjnë efekt të mirë artistik. Ndër këto parqe të famshme janë tenda Canglang, korije me luan, parku Zhuozheng, parku Liu e të tjera.

Parku Juanming-juan:
Parku Juanming-Juan në Pekin, që është parku më i njohur perandorak në Kinë dhe që u quajt si “park universal”, ka përqendruar në një të tërë artet e parqeve të stileve të ndryshme të të gjitha krahinave të Kinës dhe ka marrë pjesërisht edhe stilin e arkitekturës perëndimore. Ndërtesat në parkun Juanming-juan kanë qenë të mrekullueshme dhe shumë interesante. Parku Juanming-juan jo vetëm ishte parku më i shkëlqyeshëm me pallate në Kinën e asaj kohe, por ai u njoh edhe në Evropë dhe ushtroi një ndikim mbi zhvillimin e ndërtimit të parqeve natyrore në Evropë në shekullin e 18-të. Ky park kaq i bukur u dogj në vitin 1860 nga trupat aleate anglo-franceze, që ndërmorën agresion kundër Kinës.

Arkitektura e ndërtimit të varrezave
Arkitektura e ndërtimit të varrezave ka qenë pjesë e rëndësishme përbërëse e arkitekturës së lashtë kineze. Kinezët e kohëve të lashta i kushtonin rëndësi varrimit, duke mbajtur konceptin se shpirti i njeriut nuk zhduket edhe pas vdekjes, prandaj të gjithë njerëzit e shtresave të ndryshme të atëhershme ndërtonin varret me shumë kujdes. Në procesin e gjatë të historisë arkitektura kineze e ndërtimit të varrezave mori një zhvillim të madh, u ndërtuan blloqe të mëdha dhe të rralla varrezash të monarkëve dhe grave të tyre në kohët e lashta. Në procesin e evolucionit të historisë, arkitektura e ndërtimit të varrezave u shkri dalëngadalë në një të tërë me artet e pikturës, kaligrafisë, skulpturës dhe arteve të tjera dhe u bë një kompleks që pasqyron arritjet e arteve të shumë llojeve.
 Ndërtesat në varreza kanë qenë një nga blloqet e ndërtesave më të mëdha të ndërtesave në kohët e lashta. Ato u ndërtuan në përgjithësi duke u mbështetur në male dhe duke shfrytëzuar relievin natyror, vetëm një pjesë e vogël e tyre janë ndërtuar në fushë. Shumica e tyre kanë patur mure dhe porta në të katër anët, kanë patur edhe kështjella në të katër qoshet. Përpara varrezave ka patur rrugë, në të dy anët e rrugëve rreshtoheshin njerëz dhe kafshë të gdhendur në gurë, kurse brenda varrezave ishin mbjellë pisha dhe drurë të tjerë, që të lënë përshtypje të solemnitetit dhe qetësisë.

 Varreza e perandorit Çin Shi-huang:
 Varreza e perandorit Çin Shi-huang, që u ndërtua para më se 2000 vjetëve në pllajën veriore të malit Lishan në periferi të qytetit Si-an, është varreza më e njohur në Kinë. Terrakotat e ushtarëve dhe kuajve në varrezën e perandorit Çin Shi-huang, që quhen si “mrekullia e 8-të në botë” dhe që qendrojnë atje si “trupa ushtarake” rojtarë në varrezë, janë bërë me teknologji të lartë dhe duken madhështore. Ato u përfshinë në vitin 1987 ndër “Listën e emrave të trashëgimive botërore”. Duke i komentuar ato, komisioni i trashëgimive botërore shprehu mendimin se terrakotat e famshme përreth varrezës të perandorit Çin Shi-huang kanë figura të larmishme, së bashku me kuajt luftarake, qerret luftarake dhe armët e tyre përbëjnë kryevepër të përsosur realiste dhe kanë vlerë shumë të lartë historike.

Varreza të tjera në Si-an:
Periferia e qytetit Si-an të provincës Shensi është zonë ku përqendrohen shumë varreza të monarkëve kinezë të kohëve të lashta. Krahas me varrezën e perandorit Çin Shi-huang, janë ruajtur edhe varreza të 11 perandorëve të dinastisë Han dhe të 18 perandorëve të dinastisë Tang. Ndër to, varreza Maoling e Liu Çesë, perandor Vudi i dinastisë Han, është varreza me përpjesëtimet më të mëdha ndër varrezat e perandorëve të dinastisë Han Perëndimor, atje janë mbuluar më shumë sende të çmuara. Varreza Zhaoling, që është varreza e perandorit Taizong të dinastisë Tang, ka një sipërfaqe shumë të madhe dhe brenda asaj janë edhe varre të 17 ministrave me merita dhe të afërmve të tij. Në varrezën Zhaoling janë zbuluar sende të çmuara kulturore. Më e famshmja prej tyre është kryevepra skulpturore e dinastisë Tang me titull “Gjashtë kuaj të bukur”.

 Varrezat e perandorëve të dinastive Ming dhe Qing:
Varrezat e perandorëve të dinastisë Ming gjenden kryesisht në rajonin Çang-ping të Pekinit dhe quhen Trembëdhejtë varrezat. Ato janë një bllok varrezash të 13 perandorëve të dinastisë Ming pas caktimit të Pekinit si kryeqytet. Sipërfaqja e tyre arrin 40 kilomtra katrore. Në 13 varrezat ekziston blloku më i përqendruar dhe më i plotë i ndërtesave të varrezave në Kinë. Ndër to, më madhështoret janë varreza Çang-ling, që është varreza e Zhu Diut, perandor Çenzu i dinastisë Ming, dhe varreza Ding-ling, që është varreza e Zhu Yi-junit, perandor Shenzu i dinastisë Ming. Pasi u bënë gërmime, u zbulua se pallati nëntokësor në varrezën Ding-ling ka konstruksion shumë të fortë prej guri në formë harku; ka instalime të përsosura të kanalizimit përreth, prandaj në të nuk ishte grumbulluar shumë ujë; nuk kishte rënë asnjë pjesë e konstruksionit prej guri në formë harku. Kjo demostron plotësisht teknikën e lartë të kinezëve të atëhershëm në ndërtimin e paisjeve nëntokësore.
 Varreza Dong-ling e dinastisë Qing, që ka një sipërfaqe prej 78 kilometrash katrore, është varreza me përpjesëtimet më të mëdha dhe me sistem më të plotë ndërtimi. Në të janë varrosur 5 perandorë të dinastisë Qing, 14 perandoresha dhe më se 100 konkubina. Ndërtesat kryesore të varrezës Dong-ling janë madhështore dhe të bukura.

Ndërtesat e banimit
Ndërtesat e banimit në krahina të ndryshme të Kinës, që quhen edhe banesa, përbëjnë llojin më themelor të arkitekturës kineze. Ato kanë dalë më herët, shpërndahen më gjerësisht dhe janë me sasinë më të madhe. Për arsye se kushtet natyrore dhe ambienti kulturor në krahinat e ndryshme të Kinës kanë difenrencime të mëdha, edhe ndërtesat e banimit në to janë të shumëllojshme.
 Banesat tradicionale në zonat e kombësisë Han janë kryesisht banesa të rregullta. Oborret e formës katrore në Pekin janë shëmbuj tipikë të këtyre banesave. Oborret e formës katrore në Pekin ndahen në oborrin e përparmë dhe oborrin e prapmë. Shtëpitë kryesore midis dy oborreve janë më të rëndësishme dhe përdoren si terren për organizimin e ceremonive familjare dhe për pritjen e miqve të veçantë. Shtëpitë në një oborr lidhjen me njëra tjetrën me anën e salloneve; dyert dhe dritaret e të gjitha shtëpive në oborr i drejtohen qendrës së oborrit. Oborret e formës katrore në Pekin kanë mishëruar konceptin dhe sistemin patriarkal të familjes kineze në kohët e lashta. Nga ana tjetër, ato kanë qenë hapësirë jetese shumë e preferuar, sepse oborret karakterizohen nga gjerësia dhe qetësia dhe në to mund të mbillen lule dhe pemë. Pjesa më e madhe e banesave civile në Kinën veriore dhe veriperëndimore janë banesa me oborre të gjera.

Oborret e formës katrore në Pekin
Banesat në Kinën jugore janë të ngjeshura dhe shumica e tyre janë godina. Banesa tipike atje është godina me një oborr të vogël të formës së katërkëndëshit kënddrejtë. Këto banesa, që nga pamja e jashtme duken të rregullta dhe të thjeshta, shpërndahen gjerësisht në provincat e Kinës jugore.
 Banorët që flasin në dialektin Këgjia dhe që banojnë në pjesën jugore të provincës Fugjan, në pjesën veriore të provincës Guangdong dhe në pjesën veriore të rajonit Guangsi-xhuang kanë banesa me oborre të mëdha kolektive. Planimetritë e këtyre banesave janë të rrumbllakta ose të trajtës katrore. Ato përbëhen nga salla përdhese në qendër dhe godinat katërkatëshe ose pesëkatëshe përreth. Këto ndërtesa kanë funksion të fortë mbrojtës. Të marrim si shëmbull godinat e këtij lloji në distriktin Jongding në provincës Fugjan. Në këtë distrikt ekzistojnë 8000 godina të tilla, të formave katrore, të rrumbullaktë, të tetëkëndëshit dhe eliptike. Këto godina janë të mëdha dhe të bukura, janë praktike dhe karakteristike. Ato formojnë një botë të shkëlqyeshme të banesave civile.

Arkitektura e banesave të pakicave kombëtare:
Shtëpitë e banimit në krahinat e banuara nga pakicat kombëtare të Kinës gjithashtu janë të larmishme. Për shëmbull, kombësia ujgure në Singjang të Kinës veriperëndimore ka më shumë shtëpi përdhese, dykatëshe a trekatëshe me çati të sheshtë dhe me oborr. Shtëpitë tipike të kombësisë tibetiane, që quhen “shtëpi kështjellë”, kanë mure të jashtme të bëra me gurë dhe me çati të sheshtë prej druri. Banorët e kombësisë mongole flenë në përgjithësi në çadra të lëvizshme, që quhen çadra mongole. Kurse pakicat kombëtare në Kinën jugperëndimore ndërtojnë në përgjithësi shtëpi dykatëshe me konstruksione druri dhe me parmakë. Ato shtëpi ndërtohen përpara një mali dhe në breg të një lumi ose liqeni. Dhomat e fjetjes janë në katin e dytë, kurse kati i parë lihet bosh. Ndër to, shtëpitë dykatëshe prej bambuje të kombësisë Dai në provincën Junan janë më karakteristike. Shtëpitë dykatëshe ose trekatëshe të kombësive Miao dhe Tugja, që quhen shtëpi me kombë të varur, gjithashtu janë karakteristike. Ato shtëpi, që ndërtohen në pëgjithësi në vende të pjerrta, nuk kanë bazamend, por mbështeten me shtylla. Kati i sipërmë është shumë i ulët, sepse përdoret vetëm për të ruajtur drithra dhe jo për të fjetur. Kurse në katin e parë ruhen sende të ndryshme ose mbahen kafshët shtëpiake.

 Guvat dhe banesat në qytete të lashta të Kinës veriore:
 Në zonat veriore të rrjedhjes së sipërme dhe të mesme të lumit të Verdhë të Kinës ka banesa të formës së guvës. Në provincat Shensi, Gansu, Hënan, Shansi e të tjera, që ndodhen në rrafshnaltën e dheut të verdhë, një pjesë e banorëve ndërtojnë banesa duke gërmuar guvë dhe duke i përpunuar me tulla dhe gurë. Shpesh herë ata lidhin disa guva bashkë. Këto banesa kanë shumë të mira sepse mbrohen më kollaj nga zjarri dhe nga zhurma, janë të ngrohta në dimër dhe të freskëta në verë, nuk zënë shumë toka të punueshme dhe kursejnë punën në ndërtimin e tyre. Ato kombinojnë pamjen natyrore me pamjen jetësore dhe përbëjnë një formë të përsosur arkitekturale të përputhjes me kushtet vendase, dhe kjo formë arkitekturale përmban dashurinë dhe dhembshurinë e banorëve vendas për tokat e tyre në rrafshnaltën e dheut të verdhë.
 Krahas me këto, në Kinë janë ruajtur relativisht të plota qytete të lashta, në të cilat ekzistojnë një numër i madh shtëpish banimi të kohëve të lashta. Ndër to, qyteti i lashtë Ping-yao në provincën Shansi dhe qyuteti i lashtë Ligjang në provincën Junan janë përfshirë në vitin 1998 ndër.
Qyteti Ping-yao, i cili ka qenë kryeqendër distrikti në periudhën e dinastive Ming dhe Qing, është më i ploti ndër qytetet e lashta të këtij lloji. Ai mund të shërbejë si shëmbull tipik i kryeqendrave të distrikteve të kombësisë Han në krahinat e qendrore. Deri tani janë ruajtur përgjithësisht të plota muret rrethuese, rrugët, banesat civile, dyqanet, tempujt dhe ndërtesat e tjera të këtij qyteti të lashtë. Janë ruajtur si më parë edhe shpërndarja e tij arkitekturale dhe stili i tij. Ai ka vlerë të madhe për studimin e zhvillimit historik të Kinës në fushat politike, ekonomike, kulturore, ushtarake, arkitekturale, artistike dhe fusha të tjera.
 Qyteti i lashtë Ligjang, i ndërtuar në kohën e dinastisë Song Jugor, është i vetmi qytet ku janë shkrirë në një të tërë karakteristikat e arkitekturës tradicionale të kombësisë Nasi dhe ato të arkitekturës së huaj. Qyteti i lashtë Ligjang nuk është ndikuar nga ritet e krahinave qendrore në arkitekturën e ndërtimit të qyteteve. Rrjeti i rrugëve në të nuk është i rregullt dhe ai nuk pati mur rrethues. Hauzi Longtan është burimi kryesor i ujit në këtë qytet të lashtë. Uji i hauzit ndahet në përrenj, që formojnë një rrjet uji dhe që rrjedhin për në çdo familje. Kudo brenda këtij qyteti të lashtë shihen përrenj gurgullues; purtekat e shelgjeve vajtues në brigjet e përrenjve fërkojnë sipërfaqen e ujit.

No comments:

Post a Comment